Czasy, w których opakowanie produktowe pełniło wyłącznie funkcję ochronną już dawno minęły. Okazuje się bowiem, że w przypadku wielu grup produktów opakowanie ma dla kupujących niemal tak samo duże znaczenie, jak sam produkt. Dotyczy to przede wszystkim produktów luksusowych, ale nie tylko. Kosmetyki, bielizna, ubrania, biżuteria, produkty spożywcze, a nawet elektronika użytkowa – kupując te produkty, zwracamy uwagę na opakowanie. I co najważniejsze – nie tylko sprzedawcy stacjonarni powinni zadbać o eleganckie opakowania. Trend ten tak samo mocno wybrzmiewa w branży e-commerce.
- Jak powinno wyglądać nowoczesne opakowanie produktu?
- Czym jest unboxing experience?
- Z jakich materiałów tworzyć opakowania produktowe?
Funkcje opakowań produktowych – nie tylko praktyczność ma znaczenie!
Nie ulega wątpliwościom fakt, że opakowanie produktowe nadal pełni funkcję praktyczną.
- Musi odpowiednio zabezpieczyć produkt podczas transportu – tak, by nie uległ żadnym, najmniejszym nawet uszkodzeniom.
- Zamknięte i zabezpieczone pudełko jest również dla nabywcy gwarancją, że produkt nie był wcześniej używany.
- W przypadku niektórych grup produktów, opakowanie ma także funkcję informacyjną – producent zamieszcza tam najważniejsze dane, które są ważne z perspektywy kupującego.
Jednak, czy to jedyny funkcje, jakie powinno spełniać opakowanie produktowe? Absolutnie! Dziś, w dobie ogromnej konkurencji, a także dzięki znajomości psychologii zakupów nie możemy zapominać o tym, że pudełko musi być atrakcyjne wizualnie! Niezaprzeczalnym faktem popierającym tę tezę są nie tylko badania konsumenckie, ale również prężnie rozwijający się trend unboxing experience, któremu chcielibyśmy nieco się przyjrzeć.
Unboxing experience – co to jest?
Unboxing experience oznacza dosłownie doświadczenie podczas rozpakowywania produktu. Trend ten rozwinął się na platformie YouTube, ale dziś dotyczy już wszystkich mediów społecznościowych. Unboxing experience to filmiki, na których internetowi twórcy otwierają paczki zamówione on-line i dzielą się z widzami swoimi doświadczeniami. Co istotne, ocenie podlega nie tylko produkt, ale również jego opakowanie.
Unboxing experience określa więc wszystkie wrażenia, jakich kupujący doznaje podczas rozpakowywania przesyłki. Jakich wrażeń i emocji możemy dostarczyć odbiorcom? Zaskoczenie, radość, zachwyt, ekscytacja? Jak najbardziej. Ale równie dobrze może to być rozczarowanie bądź jedno wielkie NIC. Tak dzieje się w przypadku, gdy klient otrzyma „standardową” przesyłkę, czyli zwykły kartonik i owinięty w folię bąbelkową produkt. Czy w takim wypadku podzieli się ze znajomymi pozytywnymi wrażeniami? Raczej nie. Czy wróci do Twojego sklepu i z entuzjazmem powtórzy proces zakupowy? Cóż…
Firmy nie mogą zapominać, że rozpakowywanie paczki może nieść za sobą wyjątkowo pozytywne wrażenia, może zapadać w pamięć i być naprawdę ekscytujące. Takie emocje sprawiają, że ludzie chętnie dzielą się przyjemnymi momentami – zarówno w świecie wirtualnym, jak i rzeczywistym. A tym samym, przyciągają do sklepu wielu nowych użytkowników.
Jak tworzyć opakowania, które zachwycą użytkowników?
Czy istnieje idealne opakowanie produktowe? Z pewnością! Jednak, aby je stworzyć należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Warto zacząć od tego, co sprzedaje nasza marka i jakimi wartościami się kierujemy. Jeśli sprzedajesz luksusową, złotą biżuterię prawdopodobnie papierowy, szary kartonik wypełniony ciętym papierem nie zadowoli Twoich odbiorców. Ale jeśli tworzysz ręcznie robione świecie sojowe – wręcz przeciwnie, może spotkać się z uznaniem. Opakowanie produktu musi od razu kojarzyć się z dana marką i jej przesłaniem.
Wniosek jest taki – zarówno materiał, z którego tworzymy opakowanie produktowe, jak i wygląd opakowania powinny być dopasowane do produktów i wartości marki. Pudełko musi wyróżniać się wśród konkurencji, dzięki temu produkt zostanie zapamiętany przez odbiorców. Nie znaczy to jednak, że zawsze musi być kolorowe i krzykliwe.
Opakowania produktów – trendy i cechy
Co więcej, zwrot ku ekologii sprawia, że klienci doceniają opakowania wykonane z ekologicznych papierów, które można poddać recyklingowi. Minimalizm to klasa – dlatego często okazuje się, że kartonowe opakowanie o eleganckim designie będzie strzałem w dziesiątkę. Zwłaszcza dla producenta produktów hand made, kosmetyków czy naturalnej odzieży.
Kolory również są ważne, jeśli marka ma ściśle określony brand-book, warto się tego trzymać. Dzięki temu przekaz marketingowy będzie spójny, a po pewnym czasie dany kolor będzie kojarzył się użytkownikom z naszą firmą.
Kształt opakowania także może być naszym wyróżnikiem. Nietypowa forma opakowania na pewno zostanie zapamiętana przez klientów. Co więcej, jeśli pudełko będzie wystarczająco atrakcyjne wizualne, prawdopodobnie zostanie wykorzystane przez odbiorcę jako opakowanie do przechowywania drobnych przedmiotów osobistych
Warto pamiętać, że pozytywne doświadczenia zakupowe zwiększają szansę na to, że klient zapamięta naszą markę, poleci ją znajomym i wróci do naszego sklepu po kolejne zakupy. Badania jasno pokazują, że unboxing experience ma ogromny wpływ na doświadczenia klientów. Należy więc zwracać ogromną uwagę na to JAK i W CO pakujemy nasze produkty. Jeśli chcemy zrobić na naszych odbiorcach jeszcze większe wrażenie, poza odpowiednim doborem opakowania, warto także pomyśleć o eleganckim, ale ekologicznym wypełnieniu oraz estetycznym liściku z podziękowaniami za zakupy. Zapamiętajcie więc, że opakowanie produktowe jest nie tylko formą ochrony towarów podczas transportu, ale przede wszystkim wyjątkowa okazją marketingową, którą trzeba wykorzystać. Powodzenia!