
Choć większość z nas czerpie informacje o świecie z mediów społecznościowych, a czytanie gazet to częściej wakacyjny luksus niż codzienny rytuał, okazuje się, że zapowiadany od lat schyłek prasy drukowanej wcale nie nadchodzi.
Wręcz przeciwnie, choć gazety i magazyny od dawna nie są już pierwszym źródłem informacji, nadal wyznaczają estetyczne i graficzne trendy dla całej branży. To często w takich tytułach jak The New York Times, Vogue, Forbes czy Empire są publikowane projekty, które zmieniają sposób patrzenia na to, co będzie modne w grafice i ilustracji.
Poniżej przedstawiamy trendy, które w najbliższych miesiącach i tygodniach znajdziecie na łamach kluczowych światowych magazynów. Eksperci zgadzają się, że w tym roku grafika będzie grała ważną rolę w zdobywaniu Waszej uwagi. Przygotujcie się więc, bo konkurencja nie jest łatwa.
1. Ilustracje jak wycięte z papieru
Jeden z najnowszych trendów, który pojawił się między innymi w National Geographic Traveler, Harvard Business Review i Wired, za sprawą estońskiego ilustratora Eiko Ojali. Ilustracje powstają zarówno w komputerze, jak i z nałożonych na siebie warstw papieru, które dają wrażenie głębi i gry światłocienia. To zupełna nowość w ilustracji prasowej – będziemy uważnie obserwować, jak będzie stosowana w najbliższych miesiącach.


2. Gradient, głupcze!
Kiedy w 2016 roku Instagram zmienił swoje logo, wydawało się, że gradient będzie jedynie hitem jednego sezonu. Tymczasem coraz śmielej pojawia się w reklamie prasowej, zwłaszcza rzeczy luksusowych i modowych. Choć sieć gradientu nie kocha (zniuansowany nie wygląda dobrze na monitorze), to druk – jak najbardziej! Dlatego, mimo, że nie jest to ulubieniec internetu, gradient pozostaje naszym faworytem!
3. Zdjęcia ze stocku to za mało
Był czas, że dobre zdjęcie pozwalało szybko wyróżnić się na tle niedoświetlonej i źle skadrowanej konkurencji. Jednak ten moment minął i nie będziemy wspominać go z wielkim sentymentem. Czy to jednak oznacza koniec stockowych triumfów? Niekoniecznie. Nowym pomysłem grafików jest łącznie zdjęć z ilustracją cyfrową. Dzięki tej technice, zdjęcie przestaje być nudne i powtarzalne i zaczyna żyć własnym życiem. Mamy przeczucie, że fotorysunki mogą sporo namieszać w graficznej przestrzeni.


4. Pobaw się kształtem
Z pewnością wszyscy znacie tę sztuczkę, kiedy – patrząc pod różnym kątem – mózg nie może się zdecydować, na co tak naprawdę patrzy. Podwójne znaczenie od początku ma być nieoczywiste, ma intrygować i zastanawiać. Wykorzystanie tego pomysłu nie jest nowe – widzimy ten trend przewijający się tu i ówdzie – ale w 2018 ma szansę stać się prawdziwym hitem w ilustracji prasowej.

5. Ikony? Zrób to sam!
Podobnie jak ze stockowymi zdjęciami, które sprawiają, że wszystkie publikacje wyglądają nieznośnie podobnie, również źle dobrane ikony potrafią zamienić każdą grafikę w powtarzalny schemat. Dlatego w 2018 firmy będą stawiać na stworzone specjalnie pod swoje potrzeby ikony i szablony. Ilustracje rysowane ręcznie pozwalają firmom wyróżnić się – i nie mówimy tu już tylko o prezentacjach marketingowych, ale nawet tak sformalizowanych publikacjach, jak korporacyjne raport roczne!


Podsumowując: główną siłą napędową w trendach w ilustracji prasowej, magazynach i grafice będzie bunt przeciwko utartym schematom, grzecznym kolorom i estetyce minimalizmu, która często pojawiała się w ostatnich latach.
Teraz projektanci mają szansę dać upust swoim pasjom do mieszania stylów, intensywnych kolorów, neonowych zestawień i zaskakujących połączeń. W 2018 roku warto podjąć ryzyko – miałka grafika zginie w powodzi informacji, którymi codziennie zalewa nas świat.
Mamy nadzieję, że znajdziecie tu swoją inspirację. Co Wam się najbardziej podoba? A co wcale? Komentujcie na naszym profilu na Facebooku!